Dvě aupairky na návštěvě v Toledu

omlouvám se za zpoždění a dodávám článek o Toledu :))

31.7 ráno jsme se vydaly do Toleda.
Večer předtím (po výletu do Madridu), jsme dost uvažovaly, jestli ten výlet neodložíme, protože jsme byly moc unavené, z toho chození, počasí a tak... ale Valerie se nezdála, že by to ráda odkládala, a já jsem ji chápala a sama jsem úplně nevěděla, co dělat, tak jsme to riskly.
Nevím, jestli to byl dobrý nápad. Zase jsem šla spát pozdě (1h ráno), protože jsem to dřív nezvládla (se zápiskama na blog, jídlem a tak...) a vstávala v osm ráno, ale vyrazily jsme v 9:15 z Cotos, já se snažila v autobuse usnout, ale byla jsem neúspěšná, stejně tak ve vlaku. Valerie si dopisovala deník z předchozího dne. Byla chytřejší a šla spát už po jedenácté.
Cesta do Madridu autobusem byla, jako obvykle, pěkně zdlouhavá se zajížděním do několika vesnic. A neustálé najíždění a vyjíždění z dálnice se protáhne.
V Madridu jsme byly v cca 10:45, našly jsme si metro a jely jsme na vlakové nádraží. Po hledání pokladen, jsme se rozhodovaly, jestli koupit lístek v automatu, nebo u pokladny, ke které byla pěkně dlouhá fronta... nakonec fakt, že automat nebral peníze, jenom platební kartu, to vyřešil :)
Koupily jsme si zpáteční lístek rychlovlakem na určenou hodinu. Bohužel jeden vlak nám ujel docela před nosem, takže jsme musely skoro hodinu čekat na další.
Já, protože jsem snídala moc brzo, jsem se nechala zlákat jedním stánkem, kde nabízely snídani- pečivo+kafe za 2,20 euro. Uvědomila jsem si, jak dlouho jsem nejedla žádný čerstvý croissant a s radostí jsem toho využila :)
šly jsme si trochu prohlídnout tu obrovskou budovu. V jedné části to vypadalo skoro jako botanická zahrada ;) já snědla tu svoji druhou snídani, bylo už skoro vlastně poledne, takže v Americe se tomu říká brunch?

Když nám na tabuli ukázali, že náš rychlovlak je připravený na nástupišti, tak jsme se podle popisků k němu vydaly a pak už jsme jenom zírali. První nám lístky jenom zkontrolovali, pak jsme šly mezi takovýma páskama jako na letišti a musely jsme nechat svoje zavazadlo/kabelku nechat projít scannerem. Nesměli jsme tam mít nože, nůžky, nebo zbraně. Vážně skoro jako na letišti.
Pak nám už ale jenom odtrhli lístek a my šly do vlaku hledat naše místo.
Byl tichý, rychlý a pohodlný. A za půlhodinku jsme už vystupovaly v Toledu! :)

Hned potom, co jsme vylezly z vlaku, tak jsme viděly, že město je pěkné, i když od vlakového nádraží to bylo tak 20 minut chůze do centra.
Ale samotná budova vlakového nádraží stála za to.

U východu jsme si všimly toho turistického autobusu, kde zaplatíte 8 euro za jízdenku a celý den na něj můžete nastupovat a z něj vystupovat. Nebyly jsme si jisté, jestli to využít, tak jsme šly dál. Byly tam také taxi za 3,50 euro do centra, autobus za 2 eura. My jsme si myslely, že to zvládneme v pohodě. Bylo něco málo po jedné hodině. A po výstupu z nádražní budovy, jsme se zděsily, když jsme na teploměru viděly 36°C.

Cesta byla hrozná. Na sluníčku, rovně a pak do kopce... ufff... a já byla stále vyčerpaná z předešlého dne :/ Začaly jsme docela litovat, že jsme si ten autobus nezaplatily, tak jsme došly do informačního centra, vzaly si tam plánek města a ptaly se, kde najdeme nejbližší zastávku toho autobusu. Paní nám ochotně poradila, ale pak řekla, že ten autobus ale moc centrem nejezdí, že jenom po okraji města. A to nás zase odradilo, tak jsme se rozhodly, že budeme chodit. A tak jsme chodily... hodně a docela rychle... přitom jsme si do té mapky z informačního centra kreslily trasu, abychom nezapomněly... mohla bych vám tu vypsat, jak jsme chodily, ale stejně vám to asi nic neřekne.

Pro ty, co to ale zajímá, tak Puerta de Bisagra - Iglesia Santiago de Arrabal - Puerta del Sol - nějaké uličky - Palacio Benacazón - Plaza San Augustín - Plaza Zocodover, kde jsme si na chvilku sedly, odpočinuly, viděly vláček, naplánovaly další trasu a pokračovaly - pohled na Alcázar - Plaza La Magdalena - Plaza Corral de Don Diego - Plaza Mayor - Catedral Primada, která byla skoro jedinná budova, do které jsme vešly, i když jen na místa, kam se neplatil vstup. Chvilku jsme si tam v chládku poseděly, podívaly a pokračovaly dál - Iglesia de los Jesuitas - Convenito de San Antonio de Padua - Monasterio de San Juan de los Reyes - od toho jsme si pak sešly trochu níž přes zahradu, podívat se na most a řeku :) - Sinagoga de Santa Maria Blanca - Museo Sefardí Sinagoga de El Tránsito - Museo de El Greco, kam jsme jen nahlédly - Iglesia de Santo Tomé - Palacio de Fuensalida - Convento de Santa Úrsula - Ayuntamiento - Catedral Primada z druhé strany - Posada de la Hermandad - pak jsme se šly najíst na Plazade Zodocover - pak jsme zase došly k Álcazaru, zjistily  jsme, že už je zavřený, šly se podívat na něj z druhé strany - Biblioteca Regional, nic zajímavého, tak jsme se vrátily na - Plaza de Zodocover kde jsme si sedly a protože jsme byly unavené a nechtělo se nám nic dělat, zbývaly nám skoro 3 hodiny do odjezdu vlakem, tak jsme tam jen tak seděly.

Po nějaké době jsem si vzpomněla, že jsme se s hostotcem bavily o tom kupováním lístků, že to je na sedadla, takže se to kupuje na hodiny, ale že to asi jde vyměnit za dřívější. Tak jsem to navrhla Valerii, že když stihneme vlak v 17:25 (měly jsme jízdenku na 19:25), tak možná stihneme jedinej přímej bus do Cotos v 19:30, nebo aspoň trochu ještě pobudeme v Madridu. Tak jsme se rozhodly, že to zkusíme, ale už bylo docela pozdě. Takže jsme docela makaly, poslední úsek cesty, jsme i trochu běžely, i když jsme byly šíleně unavené... Doběhly jsme asi v 17:24, ale vlak byl už bohužel plný. Škoda! Tak jsme lístek vyměnily alespoň za 18:25... (proč nás to nenapadlo dříve?) a sedly jsme si tam do místnosti, kde se prodávaly lístky, protože tam byl krásný chládek :)
Ve vlaku jsme pak polemizovaly, jestli zkusíme stihnout ten autobus. Vlakem jsme totiž měly teoreticky dojet v 18:57 do Madridu, cca 30 minut trvala cesta metrem a v 19:30 jel ten autobus. Rozhodly jsme se, že za zkoušku to stojí. Takže když už zastavoval vlak, tak jsme skoro jako jediné byly nachystané u dveří, vyběhly a běžely na metro. Chyba byla, že jsme si nekoupily lístky na metro předem ráno, protože metro tam zrovna bylo a ujelo nám, když jsme procházely turniketem, když jsme od něj byly 10m. Uff... to nás docela naštvalo. Musely jsme čekat 5 minut!! na další, ale stále jsme měly nějakou naději. Z metra jsme na Plaza Castilla zase běžely co nejrychleji na naše stanoviště a bylo 19:29 !!! Ale autobus nikde nebyl, ani čekající lidi, což bylo divný. Tak jsme tam chvilku postávaly, koukaly na ceduli a když pak na tý ceduli vypisovali další autobus až v 21h, tak jsme pochopily, že tenhle autobus odjel dřív, než měl a i když jsme tam byly včas, tak nám možná o nějakou minutu odjel. No, nedokážete si představit naše zklamání. Vzhledem k tomu, že to nebylo poprvé ten den.
zklamání bylo znatelné
Zajímavé ale bylo, že se k tomu stanovišti začali hromadit lidi, tak jsme si tam nakonec ještě stoupli - co když ten autobus měl zpoždění? Ale bylo divný, že tam ty lidi nebyli předtím... no, ale u řidiče jsme zjistili, že jede jenom do El Molar, ale když jsme se ptali na Cotos, tak nám řekl, že ten vedlejší autobuse jede do Venturada. Tak jsme jely s tím druhým do Venturada.
Ve Venturadě jsme byly po deváté, tak jsem volala hostrodičům, jestli by nás nemohli vyzvednout. Nakonec nás vyzvedl nějaký známý, který si jel koupit do Venturada cigarety, tak jsem byla ráda, že jsme tolik neobtěžovaly :)
Tak jsme se do tý Venturady nakonec dostaly :D a vážně tam nic není :D skoro :D
vyfotily jsme si pohled na Cotos a tím skončil náš slavný výlet do Toleda.

Pokud tam někdo chcete jet, tak nejezděte v neděli. Nechápu, že tak turistické město dokáže zavřít nejdůležitější muzeum už v 15h. V neděli tam je docela mrtvo.
Pěkně si to naplánujte i s vzdálenostmi na chození. My myslely, že to je větší, proto jsme tak hnaly a ani nechodily dovnitř budov a pak nám zbyl čas. Je mi trochu líto, že jsme nezašly do baziliky, ale byla moc daleko a vážně jsme byly unavené. Jo, nejezděte unavení. Pokud to teda jde... a pokud tam budete už od rána (ne jako my od 13h) a chcete tam strávit celý den a vidět hodně věcí, i těch vzdálených, tak se možná i těch 8 euro do turistického autobusu vyplatí vrazit :)

Je to moc krásné město a všem ho doporučuji. Nelituji, že jsme se tam vydaly, i když nás to stálo nějaké peníze a hodně úsilí :)